Ons Frisia

Van Tessel en Westfriesland tot Noord-Friesland – Cultureel & Historisch

Zuiderzeemuseum Enkhuizen

The Battle of Concepts
Gemeente Nieuws

Battle Gemeente Koggenland pakt drankmisbruik aan

Via een Battle pakt de gemeente Koggenland drankmisbruik aan. Sinds 2013 werken de gemeenten uit Noord-Holland Noord, GGD Hollands Noorden, Brijder Jeugd en GGZ Noord-Holland Noord samen om het alcohol- en drugsgebruik onder jongeren verder terug te dringen.

Zij doen dat met het programma ‘In control of alcohol & drugs’. Binnen dit programma bedenken we bewustwordingscampagnes en tools voor onder meer jongeren, ouders, scholen en sportverenigingen. Voor een
nieuwe campagne willen wij de jongeren zelf eens laten nadenken over een effectieve campagne.

Ze zijn daarom heel benieuwd naar jouw ideeën!

Zij zijn op zoek naar een goede reden of een ultiem excuus die jij als student of young professional kunt gebruiken wanneer jij op een feestje geen alcohol wilt drinken.

Een reden die geen Vvragen bij je vrienden oproept, maar iedereen direct begrijpt en accepteert. Bedenk een leuk concept en maak kans op mooie geldprijzen. Het totale prijzengeld bedraagt maar liefst € 1500,-.

Via de website vind je de briefing en kun je meedoen. Meedoen kan tot 28 februari.

Waarom deze campagne?

Het doel is dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar minder vaak drinken. Sinds 2013 werkt gemeente Koggenland samen met de overige gemeenten uit Noord-Holland Noord, GGD Hollands Noorden, Brijder Jeugd en GGZ Noord-Holland-Noord samen om het alcohol- en drugsgebruik onder jongeren verder terug te dringen. Wij doen dit onder andere met het programma ‘In control of alcohol & drugs’. Binnen dit programma bedenken we bewustwordingscampagnes en tools voor onder meer jongeren, ouders, scholen en sportverenigingen. Voor deze nieuwe campagne krijgen jongeren zelf de kans om een concept te bedenken.

The Battle of Concepts
Aanleiding op een stapavond geen alcohol drinken? Hoe zeg je dat?

Aanleiding

Herken je dat?

Je wilt eigenlijk eens een keer op een stapavondje of een feestje geen alcohol drinken? Je hebt daar niet echt een reden voor, maar je hebt er gewoon die avond geen zin in of je wilt de volgende ochtend lekker fris en fruitig wakker worden. Maar toch drink je die avond een paar biertjes…

Of je nu een stevige drinker of een matige drinker bent, uit onderzoek blijkt dat iedereen een bepaalde mate van sociale druk voelt om ‘gezellig’ mee te drinken en het daardoor heel moeilijk vindt om nee tegen een biertje of mixje te zeggen.

Zeker als je daar geen goede reden voor hebt.

OP EEN STAPAVOND GEEN ALCOHOL DRINKEN?

Het drinken van alcohol zit zo verweven in onze maatschappij dat het als ‘normaal’ gedrag wordt gezien, waardoor het voor veel jongeren voelt dat ze een heel goed excuus of een goede reden moeten hebben om een keer niet te drinken op een feestje. Maar wat als je dit excuus nou niet hebt en je wilt gewoon een avondje niet drinken?

Voor die avonden zijn we op zoek naar het ‘ultieme excuus’. We zijn op zoek naar iets wat jij kunt zeggen op een verjaardag, borrel of stapavondje, als je niet wilt drinken. Een excuus of reden waardoor iedereen direct begrijpt waarom jij (die avond) niet drinkt en dat ook normaal vindt.

We vinden het allemaal normaal als iemand de ‘BOB’ is een geen alcohol drinkt. Maar ben je niet de BOB dan vinden we toch wel een beetje raar als je geen alcohol drinkt. We vinden het allemaal heel knap als iemand is gestopt met drinken, vinden we dat heel ongezellig en willen we weten waarom.

The Battle of Concepts
The Battle of Concepts

The Battle of Concepts

We zijn op zoek naar een goede reden of een ultiem excuus die jongeren kunnen gebruiken wanneer zij op een feestje geen alcohol willen drinken. Een reden die geen vragen bij je vrienden oproept, maar iedereen direct begrijpt
en accepteert.

Je vrienden moeten het dus normaal vinden dat je niet drinkt. Denk hierbij aan de BOB campagne. Wanneer jij de BOB bent, vinden we het allemaal normaal dat jij niet drinkt. Je vrienden stellen dan geen vragen en vinden het
normaal dat jij niet drinkt. Maar wat als jij niet de BOB bent? Kun jij iets bedenken wat net zo door je omgeving wordt geaccepteerd?

Alleen een slogan gaat niet werken. Er moet echt ‘iets’ achter de slogan zitten. Aan jou de uitdaging om dat ‘iets’ te bedenken! Wat is dat? ‘Ik ben de BOB’ werkt ook alleen omdat je met de auto bent en daarom geen
alcohol mag drinken.

We zijn dus echt op zoek naar een goed onderbouwd concept wat de basis zou kunnen gaan vormen van onze nieuwe campagne! Alleen een slogan/excuus/goede reden is dan onvoldoende. Deze zijn het gevolg
van een goed doordacht concept.

We laten je helemaal vrij om iets te bedenken wat jongeren tegen hun vrienden kunnen zeggen wanneer zij een avondje geen alcohol willen drinken. Het uiteindelijke
doel is dat jongeren (doelgroep is 18 tot/met 24 jaar) hierdoor minder vaak drinken.

Randvoorwaarden en overige:

  • De doelgroep is 18 t/m 24 jaar
  • Jouw reden/excuus moet door iedereen binnen deze doelgroep gebruikt kunnen worden (breder mag natuurlijk ook)
  • Jouw reden/excuus is niet iets eenmaligs, maar moet vaker gebruikt kunnen worden. We zijn dus op zoek naar een duurzame oplossing.
  • Houd er rekening mee dat jouw reden/excuus door de omgeving (vrienden) geaccepteerd wordt en er niet toe
    leidt dat de omgeving het excuus/de reden gebruiken om juist meer te drinken. In tegendeel, wat zou het mooi
    zijn als het ook de omgeving inspireert!
The Battle of Concepts
Jouw concept.

Je concept bestaat uit twee onderdelen:

•   Onderdeel 1: korte probleemanalyse (maximaal 1 A4)
o Herken je de beschreven situatie dat je op een feestje eigenlijk een keer geen alcohol wilt drinken,
maar dit toch doet? Waarom wil je dan niet drinken? En waarom doe je het dan toch wel? Wat zou jou in die
situatie helpen?
o Bespreek dit ook eens met wat vrienden. Hoe denken zij hierover?

•     Onderdeel 2: jouw oplossing (maximaal 1 A4)
Wat is de briljante reden of het ultiem excuus die door jongeren gebruikt kunnen worden als zij een avondje niet
willen drinken? Onderbouw de briljant reden of ultieme excuus met een goed doordacht concept. Wat zit er
achter? Wat zorgt er voor dat de omgeving van jongeren accepteert dat zij niet drinken en dit dus als ‘normaal’
ervaart?

Beoordelingscriteria
•     Impact: gaat het concept er daadwerkelijk voor zorgen dat jongeren minder gaan drinken?
•     Haalbaarheid: in hoeverre is je concept (binnen 1 jaar) te realiseren?
•     Originaliteit: is het concept origineel en vernieuwend?
•     Professionaliteit van de presentatie en onderbouwing van het concept

The Battle of Concepts
Het Wedstrijdreglement.

Het wedstrijdreglement

Jouw inzending

•     Jouw inzending (inclusief eventuele afbeeldingen) bestaat uit maximaal 2 A4.
•     Jouw inzending is een PDF-bestand (Klik hier voor gratis PDF converter) van maximaal 10 MB groot.
Deelname
•     Deelname is uitsluitend mogelijk via de website van Battle of Concepts (www.battleofconcepts.nl)
•     De Battle is exclusief voor studenten en young professionals (HBO en WO t/m 30 jaar).
•     Deelname in groepen (max. vier personen) is mogelijk. Het prijzengeld wordt aan de hoofddeelnemer uitgekeerd.
De punten worden gelijkmatig over de groepsleden verdeeld. Alle groepsleden dienen zich in te schrijven i.v.m.
uitnodigingen voor een eventuele prijsuitreiking/brainstormsessie.
•     Medewerkers van In Control en gelieerde bedrijven zijn uitgesloten van deelname.
Inzending
•    Meerdere inzendingen per deelnemer/team zijn toegestaan.
Een ‘Battle account’ is vereist om jouw concept in te zenden.
Inzendingen moeten voor de deadline via de website van Battle of Concepts worden geüpload.
Na de deadline 28 februari 2016 kunnen geen ideeën meer worden ingezonden.
Te laat of anders ingediende inzendingen worden uitgesloten van deelname.
Na succesvolle verzending ontvang je direct een bevestiging. Zo niet, stuur dan zo snel mogelijk maar uiterlijk
vóór de deadline een e-mail naar info@battleofconcepts.nl
•     Het is niet mogelijk om jouw idee na inzending te vervangen en/of aan te passen.

Uitslag

  • De uitslag van de Battle wordt uiterlijk vier weken na de deadline bekend gemaakt op de website.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
  • Uiterlijk twee weken na bekendmaking van de uitslag wordt het prijzengeld uitgekeerd.
  • Het prijzengeld is in totaal 1.500 euro en wordt verdeeld over de beste 5 inzendingen:
    • – 1e prijs     EUR 700,-
    • – 2e prijs     EUR 350,-
    • – 3e prijs     EUR 250,-
    • – 4e prijs    EUR 100,-
    • – 5e prijs    EUR 100,-

Voorwaarden

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *